Facebook bedrijfspagina

Een Facebook bedrijfspagina: Must-have voor iedere organisatie

Nieuwe en bestaande klanten bereiken via Social Media? Dan is een Facebook bedrijfspagina een must-have!
Met een goede Facebook bedrijfspagina kun je je bereik, zichtbaarheid en bekendheid van je onderneming aanzienlijk verbeteren en bovendien een band opbouwen met volgers. In dit artikel vertellen we stap voor stap hoe je te werk gaat en geven we een aantal tips om je pagina zo goed mogelijk in te richten.

De Facebook bedrijfspagina?

Met een Facebook bedrijfspagina vertegenwoordig je je bedrijf, dienstverlening of product. Wanneer Facebook gebruikers “fan” worden van je pagina ontvangen ze in hun persoonlijke nieuwsoverzicht berichten van jou bedrijf. We noemen dit ook wel Inbound marketing.

Facebook bedrijfspagina 1

De mogelijkheden van een Facebook bedrijfspagina

• Nieuwe producten en/of diensten onder de aandacht brengen
• Verslagen/ Best-practices delen
• Speciale promoties/ tijdelijke acties delen
• Bedrijfspromotie, awareness creëren
• Proactief en reactief communiceren met (potentiële) klanten
• Een fan-base opbouwen en betrokkenheid van je fans analyseren

Een profiel of Facebook bedrijfspagina?

Let op! Er is een duidelijk verschil tussen een Facebook profiel en een bedrijfspagina.
Conform het beleid van Facebook ben je verplicht om voor je bedrijf een bedrijfspagina aan te maken en voor persoonlijke doeleinden een profiel. Bovendien biedt een bedrijfspagina’s unieke mogelijkheden voor bedrijven die een normaal profiel niet heeft.

Een Facebook bedrijfspagina aanmaken
Via de volgende stappen kun je eenvoudig een Facebook bedrijfspagina aanmaken:

1. Ga naar facebook.com/pages/create.

Facebook bedrijfspagina 2

2. Maak een keus voor de best passende categorie.
3. Kies nu een specifiekere categorie in het vervolgkeuzemenu en vul de vereiste informatie in.
4. Klik op “Aan de slag” en volg de aanwijzingen op het scherm.

Dat is alles! Je Facebookbedrijfspagina is aangemaakt!

Opmerking
Uiteraard mogen alleen officiële vertegenwoordigers een Facebook bedrijfspagina aanmaken voor een merk, bedrijf, organisatie of bekend persoon.

Tips and tricks voor je Facebook bedrijfspagina
Nu je pagina is aangemaakt is het belangrijk deze goed in te richten, wij geven hier enkele belangrijke tips and tricks.

1. Een gebruikersnaam aanmaken voor je pagina.

Wij adviseren om je pagina nadat deze is aangemaakt een gebruikersnaam te geven.

Facebook bedrijfspagina 3

Dit heeft 2 voordelen,
Je pagina zal eerder gevonden worden via de zoekfunctie van Facebook. Daarnaast kun je voor pagina’s met een gebruikersnaam kunnen gepersonaliseerde URL’s aanmaken.
De automatisch door Facebook gegenereerde URL van je pagina bestaat standaard uit een reeks willekeurige onlogische cijfers. Een korte (logische) url is een stuk efficienter.

De gebruikersnaam van je pagina wijzigen.
Je kunt de gebruikersnaam van je bedrijfspagina alleen wijzigen als je beheerder bent van die pagina.

Mijn standaard gebruikersnaam wijzigen naar een persoonlijke gebruikersnaam

2. Een profiel- en omslagfoto toevoegen

Profielfoto
De profiel foto verschijnt links bovenaan je bedrijfspagina en in de zoekresultaten van Facebook. Geef hier dus de nodige aandacht aan!
Wellicht is de naam profielfoto voor een bedrijfspagina niet helemaal de juiste benaming, ons advies is om deze ruimte te benutten voor uw bedrijfslogo.
Lees hier wat de juiste afmetingen zijn waar je logo aan moet voldoen. Nadat je logo op de juiste afmeting is voorbereid kun je hem als volgt plaatsen.

Facebook bedrijfspagina 4

Omslagfoto
De omslagfoto is de grote banner bovenaan de pagina. Voeg een goede, passende “omslagfoto” toe aan je pagina.
Kies een originele, uitnodigende afbeelding van goede kwaliteit! die je bedrijf goed vertegenwoordigt, bijvoorbeeld een foto van mensen die je product gebruiken.
Hou hierbij wederom rekening met de afmetingen die Facebook voorschrijft zodat de foto goed getoond wordt op zowel desktops als mobiele apparatuur.

Tip
Geef je profiel- en omslagfoto ook een relevante beschrijving in de ruimte die hiervoor beschikbaar is. In die beschrijving kun je ook gelijk een link opnemen naar je website!

3. Het optimaliseren van je pagina

Eén van de eerste plekken die bezoekers bekijken als ze op je pagina landen is de informatiesectie van je bedrijfspagina. Vul deze info dan ook zo volledig mogelijk aan links in het algemene menu onder “Info”

Zorg ervoor dat bezoekers meteen kunnen lezen:

• Waar je als onderneming of dienstverlener voor staat
• Wat voor product je aanbiedt
• Hoe en waar ze je kunnen bereiken

Vergeet niet de “korte beschrijving”, contactgegevens en link naar je website in te vullen! Deze informatie verschijnt in een kleine view onder je profielfoto.

4. Gebruik mijlpalen in je pagina

Mijlpalen zijn belangrijke gebeurtenissen en evenementen die je extra kunt benadrukken. Denk aan oprichting, certificering, prijzen, promoties en andere speciale gebeurtenissen.
Mijlpalen krijgen een prominente plaats in nieuwsoverzicht van bezoekers en worden getoond in een aparte tab bij je Pagina-informatie. Samen geven ze een mooi overzicht van je bedrijfsgeschiedenis en bereikte doelen.

5. Voeg een Call to Action knop toe aan je pagina

Een Call to Action knop is een eenvoudige knop die bezoekers aanspoort tot een bepaalde actie. Hierbij valt te denken aan de volgende acties:

• Neem contact met ons op
• Bel ons
• Stuur ons een E-mail
• Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
• Bekijk ook onze website
• Maak gelijk een afspraak met ons

Bekijk hier hoe u een Call to Action knop toevoegt aan uw pagina.

6. Personaliseer je tabbladen

Als je een Facebook bedrijfspagina aanmaakt, dan worden er automatisch tabbladen toegevoegd aan je pagina zoals “Foto’s” “Vind ik leuks” “Video’s” en “berichten”
Deze tabbladen vind je links onder je profielfoto. Bezoekers kunnen hiermee bepaalde delen van je pagina te bekijken. Naast deze standaard tabbladen, kun je je pagina ook nog verder personaliseren met verschillende apps. Enkele suggesties;

  • Horecagelegenheden kunnen bijvoorbeeld een reserveringsmodule toevoegen.
  • Heeft u een B&B of hotel? Voeg dan reviews toe met bijvoorbeeld TripAdvisor
  • Bedrijven kunnen zelfs met een speciale app vacatures toevoegen aan hun bedrijfspagina.
  • Kledingwinkels kunnen hun Instagram en Pinterest feeds toevoegen.
  • Met behulp van Mailchimp een tab met hun nieuwsbrief toevoegen.

7. Publiceer unieke en waardevolle content

Zoals je kunt lezen kun je je bedrijfspagina volledig naar smaak en wens inrichten. Maar om echt “fans” te genereren moet je natuurlijk interessante, relevante en bovendien nuttige informatie posten. Neem de volgende stelregels in acht.

• Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit
• Post verschillende soorten content: artikelen, quotes, afbeeldingen, infographics
• Publiceer eigen content zoals bijvoorbeeld een blog
• Voeg kwalitatieve afbeeldingen en video’s toe aan je berichten
• Zorg voor een pakkende titel van je berichten
• Post regelmatig nieuwe content

Tip
Met Canva kun je zonder dure grafische software mooie afbeeldingen maken voor je Facebookberichten mét de juiste afmetingen! (Wel eerst even een account aanmaken)

8. Ga voor het dialoog met je volgers

Een Facebook bedrijfspagina is tweerichtingsverkeer! Ga dus zeker in dialoog met je bezoekers en je volgers.
Reageer op of “like” reacties en ga na wat gebruikers over je bedrijf en producten zeggen op je pagina.
Op die manier bouw je een band op met je klanten en zorg je voor meer engagement en interactie!

9. Promoot je beste berichten en experimenteer met ads

Als je je Facebook-pagina goed inricht en regelmatig sterke content publiceert, krijg je veel organisch bereik. Adverteren op Facebook biedt ook veel voordelen en mogelijkheden.
Zo kun je je beste paginaberichten makkelijk promoten en ook andere Facebook advertenties inzetten om je ‘fanbase‘, netwerk en klantrelaties uit te bouwen.
Facebook is een ideaal advertentieplatform als je snel zichtbaarheid en naamsbekendheid rond je bedrijf, producten en diensten wil creëren.
Met Facebook advertenties maak je mensen bewust van je bedrijf en producten en haal je ze met calls-to-action naar je website, zelfs als ze niet noodzakelijk op zoek zijn naar je producten of diensten. Experimenteer dus zeker met Facebook ads!

10. Je bedrijfspagina volgen met Facebook Insights

Meten, analyseren en optimaliseren van je Facebook pagina doe je met Facebook Insights. Deze functionaliteit biedt handige statistieken over de prestaties van je berichten en van je pagina zoals

• Acties van bezoekers
• Weergaven
• Vind-ik-leuks
• Bereik
• Betrokkenheid

Voor ieder bericht dat je post kun je bijvoorbeeld het bereik en de betrokkenheid bekijken. Zo kun je dus nagaan welke berichten goed scoren en welke niet! Waardevolle info dus! Maak hier zeker gebruik van!

Zelf doen of hulp nodig?

Met bovenstaande uitleg moet het je zelf lukken om een bedrijfspagina aan te maken. Lukt het niet of heb je liever dat het voor je gedaan wordt?
Geen probleem neem gerust contact met ons op, wij doen het graag voor u.

 

By | 2017-03-17T19:07:35+00:00 maart 17th, 2017|SEO, Wordpress optimalisatie|Reacties uitgeschakeld voor Facebook bedrijfspagina